Aan het einde van de vorige eeuw had McDonald’s Nederland er wel oren naar om de kroket van het Amsterdamse eethuis Van Dobben in het assortiment op te nemen. ’s Werelds grootste restaurantconcern ging de kroketten testen in zijn proefkeuken. De conclusie liet niet lang op zich wachten; de lange bereidingstijd van de vaderlandse kroket was een struikelblok.
Maar McDonald’s gaf niet op. Het bedrijf nam de Croquette Cowboys in de arm; het trio Hans Oudshoorn, Piet Laan en Piet Jongens. De drie kroketpioniers uit de Zaanstreek gingen aan de slag. Het resultaat was de McKroket, een platte kroket met een romige vulling. Nadat McDonald’s de McKroket eerst verkocht als actieproduct, kreeg hij 23 augustus 1999 een vaste plek op het McMenu.
Niet iedereen was hier blij mee. In vakblad Snackkoerier stond te lezen: “Pikken wij het zomaar dat onze kroket wordt platgeslagen? Red de kroket! Voor je het weet, komt McDonald’s met de McFrik en de MacXicano.” Daarvan kwam het niet. Evenmin drong de McKroket door tot de VS en andere landen waar Big Mac present is. Stiekem was dat wél waarvan de Croquette Cowboys hadden gedroomd.
Ubel Zuiderveld
Foodservicewatcher, vakdeskundige in de consumptie buitenshuis. Sinds 1991 publiceert hij bovendien boeken en artikelen over de frituurcultuur.